Websites en Meer
Om u indruk te laten maken op de rest van de wereld

Insigth is een serie artikelen over onderwerpen op het gebied van Internet in brede zin.

Variërend van 'how to' tot de laatste trends.

  • Spoken op je website - lange versie

Spoken op je website - lange versie

Spoken-op-uw-website

TL;DR

Wil je alleen een snelle oplossing? Lees de korte versie van Spoken op je website om je snel wegwijs te maken. Wil je het hele verhaal, lees dan verder.

Lekker gevoel?

Website al een tijdje live en een leuk aantal bezoekers? Misschien wat vreemde websites hier en daar in uw Google Analytics gegevens?

Waarschijnlijk heb je, net als de meeste websites, last van spookbezoeken. Dit is één van de meest gehate verschijnselen onder website beheerders. De vraag is: hoe kom je er vanaf. Het antwoord (helaas): niet.
Deze vorm van spam is niet tegen te houden, meer dan onzichtbaar maken is niet mogelijk.

Hoe werkt het

Hoe nemen spoken je website én Google in de maling?

  • Uitgangssituatie

    Uitgangssituatie

    Voor dit voorbeeld gaan we uit van een website die in Nederland staat met een reguliere bezoeker uit een willekeurig land en een 'spookhuis' op een willekeurige plaats op de wereld. De plaats waar de symbolen op de kaart staan heeft geen betekenis.

    In de website wordt gebruik gemaakt van Google Analytics (of Google Tagmanager) om de bezoeken aan de site te anlyseren.

    In dit voorbeeld wordt alleen Google als zoekmachine en analysetool genoemd. Voor andere zoekmachines en analysetools geldt een soortgelijk verhaal.

  • Reguliere bezoeker

    Reguliere bezoeker

    Wanneer een reguliere bezoeker op je website komt wordt er door de website een bericht aan Google gestuurd met daarin o.a. de naam van de pagina, datum/tijd en hoe de bezoeker op je website is gekomen: door de link direct in de browsen in te tikken ('direct'), via een zoekmachine ('organic'), vie een verwijzing op een andere site ('referral') of via social media.

    De resultaten zie je terug in de overzichten en grafieken van Google Analytics.

  • Spoken via je website

    Spoken via je website

    Behalve dat je website bezocht wordt door 'echte' bezoekers wordt je website ook bezocht door z.g. 'bots'. Dat zijn stukjes software die zich gedragen als een bezoeker en in staat zijn om systemetische de volledige site te doorlopen.

    Dat is niets om je zorgen over te maken, Google bv. gebruikt 'bots' om website te indexeren en er voor te zorgen dat je website terugkomt in de zeoekresultaten.

    'Spookhuizen' gebruiken echter ook 'bots' om je website te bezoeken en aan je website de indruk te wekken dat er reguliere bezoeker op je website was die via een doorverwijzing op je website is gekomen. De website waarvandaan de bezoeker is gekomen is dan natuurlijk de website die eigendom is van het 'spookhuis'. Je website stuurt net zoals bij een reguliere bezoeker een berciht aan Google wat verwerkt wordt alsof het een regulliere doorverwijzing betreft.

    Het doel van deze actie ie tweeledig:

    1. Google plaats website die veel doorverwijzingen hebben hoger in zoekresultaten dan websites die weining doorverwijzingen hebben. Door op deze manier voor doorverwijzingen te genereren komt een dergelijke website hoger in de Google resultaten.
    2. In je Google Analytis overzichten staan de namen van de website waarvan bezoekers op je website zijn gekomen. Dit zijn aanklikbare links. Hier staan dus ook de links naar de spookwebsites in, en de bedoeling is dat je op die link klikt en zo op deze website terecht komt. Advies is om dit niet te doen omdat je niet weet welke mogelijk malafide website het is die wellicht ongewenste zaken op je systeem installeert.
  • Spoken direct daar Google

    Spoken direct daar Google

    Als het doel van een 'spookhuis' is om bij Google de indruk te wekken dat er veel verwijzingen naar andere website worden gegenereerd dan kan dat snellen en efficienter.

    Het bricht wat door een website naar Google wordt gestuurd is voor 99% een standaard bericht waarvan de inhoud openbaar is of eenvoudig te verzamelen is. Alleen de code die aangeeft welke website het bericht verzonden heeft is uniek.

    'Spookhuizen' genereren een groot aantal verichten met willekeurige codes er in en sturen die rechtstreeks naar Google. De codes die Google niet herkend worden door Google niet verwerkt, maar de bekende codes worden verwerkt als legitieme berichten.
  • Oplossingen

    Als je even googled kom je verschillende oplossingen tegen voor dit probleem. Zo zijn er oplossingen die aanpassingen op je website inhouden, b.v. door het 'htaccess' bestand aan te passen en de bekende 'spookhuizen' de toegang tot je website te ontzeggen. Deze 'oplossingen' werken echter geen van allen. Op de eerst plaats omdat een deel van de spookbezoeken wordt veroorzaakt door berichten die recehtstreeks van de 'spookhuizen' naar Google worden gestuurd en waar je website niet aan te pas komt. Op de tweede plaats veranderen deze 'spookhuizen' zo vaak van URL ('naam') dat dit niet is bij te houden.

    Je kunt dit soort praktijken dan ook niet voorkomen, je kunt het alleen buiten beeld houden door het uit te filteren in Google Analytics. Hiervoor worden verschillende methoden aangeraden zoals filteren om naam van de spookwebsite e.d.
    Deze methode werk echter ook niet omdat hiermee alleen toekomstige spookbezoeken worden uitgefilterd en omdat, zoals hierboven al genoemd' deze website vaak van naam veranderen.
    Er is maar één methode die werkt en dat is het maken van een nieuw segment in Google Analyics. Hoe je dat doet staat hieronder.

De oplossing

Maak in Google analytics een nieuw segment aan waarmee je alleen de bezoekers die echt via je website komen doorlaat en de rest tegenhoudt.

  • Stap 1: Segment toevoegen

    Stap 1: Segment toevoegen

    Alhoewel je de stappen in ieder willekeurig scherm van Google Analytics kunt uitvoeren is het uitvoeren in de ‘Acquisitie’ sectie handig omdat daar de meeste vervuiling voorkomt en de ds direct kunt zien wat het effect is van de stappen.

    1. Kies Acquisitie – Alle verkeer – Verwijzingen. Waarschijnlijk staan er in de lijst diverse websites die daar niet thuis horen, zg. referral spam.
    2. Kies boven het diagram ‘Segment toevoegen’
  • Stap 2: Nieuw segment

    Stap 2: Nieuw segment

    1. Kies ‘Nieuw segment’

    Opm. in de lijst staat als segment ‘Alle gebruikers’ aangevinkt. Dat zijn alle gebruikers incl. vervuiling. Dit segment kun je altijd inschakelen als je het verschil tussen alle gebruikers en de opgeschoonde gebruikers wilt zien.

  • Stap 3: Segment maken

    Stap 3: Segment maken

    1. Geef het nieuwe segment een naam.
    2. Kies uit de linker kolom ‘voorwaarden’ en daara
    3. Rechts ‘hostnaam’, ‘bevat’ en vul de domeinnaam van je website in zonder ‘www’
    4. Sla het segment op.
  • Stap 4: Segment toepassen

    Stap 4: Segment toepassen

    1. Na opslaan in de vorige stap wordt het segment automatisch toegepast, later kun je selecteren uit de lijst via ‘segment toevoegen’
    2. Als je het segment een ster geeft (links van de naam en de lijst met alle segmenten) kun je het eenvoudig terugvinden door ‘segmenten met ster’ te kiezen.
    3. Je heb nu een lijst waarin 2 segmenten worden vergeleken: alle gebruikers en het nieuw aangemaakte segment. Je ziet dan ook welke bezoeken worden verwijderd als je het nieuwe segment toepast.
    4. Ben je daarover tevreden deactiveer dan ‘alle gebruikers’ door het naar boven weg te slepen.

    Opm.: dit segment kun je in alle schermen in Google Analytics waar een segment wordt gebruikt op dezelfde manier toepassen.
    Het segment blijft bestaan als je Google Analytics afsluit.

Download de korte handleiding 'Spoken op je website'

 

Afdrukken E-mailadres

Behoefte aan meer inzicht in uw website performance?

2BVisible laat zien wat er gebeurt en hoe u verder kunt

 

Neem contact met mij op

Deze website legt gegevens vast over het gebruik van de website. Hierbij worden geen tot individuele personen herleidbare gegevens vastgelegd. Door gebruik maken van 2BVisible.nl gaat u hiermee akkoord.